zpět do blogu

[Návod pro účetní] Jak najít klienty už při zaměstnání a přejít na volnou nohu bezpečně

[Návod pro účetní] Jak najít klienty už při zaměstnání a přejít na volnou nohu bezpečně

Postupné nabírání klientů je bezpečná cesta, jak si ověřit, jestli vám podnikání na vlastní pěst vyhovuje. A nic přitom neriskujete a už při zaměstnání získáte fajn přivýdělek a první reference.

Jenže kde klienty najít? Než se vrhneme k osvědčeným postupům z praxe, na chvíli se zastavíme u legislativy.

Získejte písemný souhlas zaměstnavatele

Než se do získávání klientů vrhnete, dejte si pozor na zákaz konkurence. Podle zákoníku práce totiž můžete vykonávat výdělečnou činnost, která se shoduje s předmětem činnosti zaměstnavatele, jen s jeho předchozím písemným souhlasem.

To znamená, že pokud pracujete v účetní agentuře, porušili byste nově založeným podnikáním bez písemného souhlasu zákaz konkurence. Za hrubé porušení pracovních povinností byste mohli dostat vyhazov.

Jestliže však pracujete jako účetní ve firmě, která provozuje odlišnou činnost od vedení účetnictví, k založení živnosti svolení zaměstnavatele nepotřebujete.

Sjednání profesního pojištění

Pokud se hlásíte k účetní profesi, předpokládá se, že se v ní vyznáte a umíte poskytnou relevantní rady. Když na základě vámi poskytnutých služeb někomu způsobíte škodu, nesete za ni zdopovědnost.

Proto zvažte sjednání pojištění profesní odpovědnosti alespoň na nízkou částku. Jakmile se vám podnikání rozjede, nezapomeňte si ho odpovídajícím způsobem navýšit.

Rozhoďte sítě u známých a kolegů

První klienty nejčastěji získáte prostřednictvím svých známých a později na jejich doporučení. Aby vás ale mohli doporučit, musejí vědět, co děláte. Rozhlaste u rodiny a přátel, že začínáte brát menší zakázky. Pokud by oni sami nebo někdo z jejich známých cokoliv potřeboval, mohou se na vás obrátit.

Zkuste oslovit i širší kruh lidí, se kterými jste byli nebo jste v kontaktu:

  • spolužáky ze střední nebo vysoké školy,
  • rodiče spolužáků vašich dětí,
  • vzdálené členy rodiny,
  • vašeho praktického lékaře, zubaře nebo právníka,
  • bývalé kolegy z práce,
  • spoluhráče ze sportovního týmu nebo členy spolku, kde působíte.

U rodinných známých často hrozí, že se budou domnívat, že jim služby poskytnete zadarmo. Tomu se vyhnete, když hned při prvním kontaktu zmíníte svůj ceník.

Pokud vaši nařízení souhlasí s tím, aby kolegové věděli, že bokem účtujete pár klientů, zmiňte to i před nimi.

Běžně se totiž stává, že někdo potřebuje zpracovat daňové přiznání a poprosí jakéhokoliv účetního mezi svými známými. U vašeho kolegy možná nepochodí, protože vlastní klienty nebere nebo chce mít po práci klid, ale on ho může ho odkázat na vás.

Networking: budujte síť kontaktů

Pro získávání zakázek je důležitý i networking – tedy navazování kontaktu s relevantními lidmi, které zatím osobně neznáte. Právě mezi nimi jsou vaši potenciální klienti.

Udělejte dobrý dojem při osobním setkání

Buďte vždy připravení a noste s sebou vizitky, zejména pokud máte v plánu navštívit zajímavou akci, např.:

  • setkání volnonožců,
  • podnikatelskou přednášku,
  • workshop,
  • rozvojový kurz,
  • veletrh
  • nebo odbornou konferenci.

Aktivita na sociálních sítích

Buďte aktivní na facebookových skupinách pro podnikatele. Přidejte se třeba do skupiny, která propojuje účetní a podnikatele. Když někdo uvidí, že jste mu dokázali poradit a ušetřit čas i peníze, třeba vás příště osloví napřímo. Pokud je jeho dotaz jednodušší, napište celou odpověď. Jestliže je problematika složitější, klidně navrhněte, že mu ji rádi pomůžete vyřešit osobně v rámci placené konzultace.

Ale nemusíte jen reagovat na dotazy ostatních. Do skupin můžete vkládat i vlastní příspěvky. Jen si dávejte pozor, ať nevypadají jako reklama na vaše služby. V mnoha skupinách je to zakázané.

Mnohem lepší je, když se inspirujete daňovým kalendářem a aktualitami. V příspěvku třeba můžete upozornit, že se blíží podání silniční daně. Pokud budete ve skupině aktivní dlouhodobě, ostatní členové si vás zapamatují jako šikovnou účetní, která umí poradit.

TIP: Připojte se k facebookové skupině, která sdružuje účetní na volné noze. Klienty tam sice nenajdete, ale zjistíte třeba to, jaké způsoby získávání klientů se osvědčily ostatním.

Čas od času můžete podobný příspěvek publikovat i na svém osobním facebookovém profilu. Zároveň si pohlídejte, ať své známé nespamujete. Přece jen jsou zvědaví spíš na fotky z vaší dovolené než na tipy na optimalizaci výdajů. Ale i přesto se na svém profilu o účetnictví občas zmiňte, díky tomu se známým nenásilně připomenete.

Kromě Facebooku můžete využít i LinkedIn. Pokud tam svůj profil ještě nemáte, založte si ho – má totiž velký byznysový potenciál. Uvidíte, že na něm najdete spoustu svých spolužáků a bývalých kolegů. Kdykoliv dorazíte z akce, kde jste se seznámili s novými lidmi, propojte se s nimi na LinkedInu a budujte si online komunitu.

Nezapomeňte čas od času vypublikovat zajímavý příspěvek z oblasti účetnictví, abyste se svým kontaktů připomněli.

Zaregistrujte se v online katalogu

Zvyšte šanci, že vás někdo osloví s poptávkou po účetních službách registrací v online databázích. Vyzkoušejte:

Online reklama

Marketing na internetu vám pomůže při shánění klientů. Neděste se, že do reklamy budete muset nasypat statisíce korun. Vůbec ne.

Nejjednodušším způsobem, jak propagovat svůj byznys, je založit si (firemní) stránku na Facebooku. Poté můžete spustit reklamu na svoje účetní služby a zacílit ji na relevantní publikum – třeba podle zájmů nebo místa bydliště. Kolik do propagace investujete, záleží jen na vás. Na propagaci jednoho příspěvku vám do začátku postačí i 500 Kč.

Reklamu si můžete nastavit i sami, ale pokud s tím nemáte zkušenosti, je lepší najmout si na pár hodin specialistu na sociální sítě.

Také si můžete vytvořit jednoduché webovky – jako podnikatelé budete působit věrohodněji. Dejte na nich klientům vědět:

  • proč by svoji účetní agendu měli svěřit zrovna vám – popište, co všechno umíte a kde jste získali praxi,
  • jaká máte účetní vzdělání a certifikáty.

Na Facebooku i na webových stránkách můžete tvořit užitečný obsah. Pokud budete přispívat pravidelně, sdílené informace budou kvalitní a nápomocné, vybudujete si vlastní publikum. A první žádosti o vedení účetnictví na sebe nenechají dlouho čekat.

Spokojený klient vás rád doporučí

Nečekejte, že se úspěch dostaví instantně. Ideálně zkombinujte více metod a obrňte se trpělivostí.

Poskytujte kvalitní služby, aby všichni klienti byli maximálně spokojení. A nezapomeňte, že důležitou roli hraje také komunikace se zákazníky. Věnujte se jim, když potřebují probrat důležité změny a pomozte jim najít nejlepší řešení.

Uvidíte, že jakmile jednou získáte prvního klienta, další se nabalí snáz. Dokonce se může stát, že časem budete muset klienty z časových důvodů odmítat. V tom případě se zamyslete nad tím, jestli nenastal pravý čas na přechod z vedlejší činnosti na hlavní.

Zajistěte si hladký start podnikání

Více tipů, jak získat první klienty a efektivně s nimi komunikovat získáte v 3měsíční akademii Svobodná účetní, kterou jsme vytvořili ve spolupráci se Svazem účetních ČR.

Kromě toho si z online kurzu odnesete:

  • praktické účetní know-how,
  • neomezené konzultace během akademie,
  • 12 měsíců bezplatných konzultací – pokud vás po skončení akademie v praxi cokoliv zaskočí, účetní specialista vám na dálku poradí,
  • certifikát „kvalifikovaného účetního“.

A pokud akademii zvládnete úspěšně absolvovat, peníze za kurzovné vám vrátíme zpět.

Zjistěte víc

Mohlo by vás také zajímat

Díky Svobodné účetní už nemám strach z podnikání, říká absolventka

Svobodná účetní je 3měsíční online akademie pro účetní, kteří chtějí rozjet...

Číst dále

Podnikejte jako účetní na rodičovské: vše, co musíte vědět

Prověřte své znalosti, zvolte vhodné vzdělávání a přibírejte klienty postupně. Sepsali jsme,...

Číst dále

Dny otevřených dveří

Nejbližsí termín 03. 01. již za
0 dní 0 hod. 0 min. 0 sek.
Den otevřených dveří

Zúčasněte se on-line
dne otevřených dveří

Lektor Ing. Jaroslav Veselka vám detailně představí akademii a odpoví na vaše otázky.

Ukázat termíny